Защо трябва да се храним бавно

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Днес попаднах на една статия свързана със забързания живот и начина ни на хранене, която ме накара да се замисля и реших да я споделя тук. Става въпрос за това, че живота в наше време е доста динамичен, винаги бързаме за някъде, винаги ни чака някой за да свършим нещо или ни звъни друг, и в крайна сметка хапваме нещо набързо, нещо не чак толкова качествено без изобщо да се замисляме какво си причиняваме сам самички.

Това определено ни докарва повече стрес и нездравословен живот, съответно някой ден ще съжаляваме за тази си безхаберност.

Оказва се, че можем да направим нещо по въпроса и това никак не е трудно. Като за начало трябва да започнем да отделяме малко повече време за хранене (вероятно 6-7 мин. повече от обикновено), а не да „плюскаме“ като невидели. Идеята е да се яде на малки хапки, да се дъвче добре и да се наслаждаваме на вкуса (е ако ядем нещо от McDonalds няма да е голяма насладата ама … всеки си преценява).

Стана ми смешно като разбрах, че в Италия преди време са създали дори движение което е анти на Fast-Food и как мислите се казва то? – ами Slow Food Movement разбира се. Е явно има защо.

Ето няколко причини, които на мен лично ми се сториха основателни, за да започнем да се храним по-бавно. Нека всеки си прецени, колко важни са за него самия, но определено трябва да им обърнем някакво внимание.

 

    1. Може да се отслабне ако се храним по-бавно или поне да не пълнеем. Много изследвания показват, че хранейки се бавно ние ще погълнем по-малко калории. Защо? Причината се крие на втория етаж – мозъка, понеже е бавен (като правец 8c) на него му трябват около 20 мин. за да установи, че сме се наситили и трябва да спрем, но ако ядем бързо то ние ще преядем на практика, докато мозъка ни каже „СПРИ“. Разбира се ако ядете предимно McShits и други Fast-Food shits не разчитайте, че само това ще ви помогне. Просто трябва да предпочитаме по-здравословни и истински храни – няма друго спасение.
    2. Наслаждавайте се на храната. Как ще усетим колко вкусна яхния ни е сготвила баба ако я нагълтаме набързо? Всъщност дори не е „престъпно“ ако ви се похапва крем карамел или пък ябълков пай или дори шоколадче Милка, стига да не приложите схемата с „плюскането“ и с тях – яжте ги бавно и се наслаждавайте на вкуса, а мозъка сам ще каже кога не иска повече.
    3. По-добро храносмилане. Ако хапваме по-бавно ще можем да сдъвчем добре храната преди тя да попадне в стомаха, който съответно ще има по-малко работа по смилането. Това е важно, защото процеса на храносмилане изразходва доста енергия, която би ви трябвала за други доста по-смислени и интересни неща от „мелене на храна“.
    4. По-малко стрес. Когато ядем, трябва да ядем! Не мислете за нищо друго, камо ли за проблеми или за предстоящи срещи и събития. Освободете мозъка от друго, просто се наслаждавайте на храната и на вкуса и съответно. Не се пришпорвайте да приключите със супата, че да дойдат кебапчетата – едно по едно и Бавнооо. Това е пътя към поне малко по-спокоен живот. Вечното бързане на никой не е помогнало.
    5. Възроптайте се срещу Храната на крак (fast food) и забързания живот. Динамичният и забързан свят ни кара да се храним Бързо. Този начин на живот ни кара да се чувстваме по-малко щастливи, по-стресирани от работата си, от живота който имаме. Втурваме се да свършим една задача, за да започнем друга без дори да се усетим, че всъщност сме хора и има други хора около нас и трябва да се наслаждаваме на чисто човешките неща.

За финал. Яжте в хубав ресторант, яжте хубава и качествена храна. А най-добрия начин да се насладите на храната е като си сготвите нещо сами и си го изядете бавничко и с наслада. Ммммм.

Относно plamenpetkov
Strange person...

3 Responses to Защо трябва да се храним бавно

  1. stylius казва:

    А на мене ми се смеят, че прекарвам напоследък доста време в кухнята. Сега ще им покажа аз..

  2. Графът казва:

    Не „някакво внимание“! Важността на всичко, което сте написали, е огромна. За здравето!
    Две са основните неща, които отварят път на болестите.
    Първото е начинът на хранене, който сте описали.
    Второто – мисленето, емоциите.
    И за двете има сериозни научни изследвания до степен кои болести се стимулират. Например, пусковите механизми на инфекциозните заболявания са раздразнението, злобата и досадата.

    За съжаление, на това малко се обръща внимание. А на практика е по-безопасно да се пуши, отколкото да не се храним по описаният от Вас начин!

  3. plamenpetkov казва:

    Здравейте,
    Вярно е това, което казвате.
    Здравете е най-важното, но никой не го споменава в училище например или изключително рядко помежду другото. Културата ни по отношение на здравословен живот като цяло е доста ниска според мен. Добре, че го има Интернет и Гугъл и който се интересува от темата може доста да прочете и да направи за себе си.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: